torsdag 7 juni 2012

Lagboken som PDF, fast bättre

Jag får en del besök baserade på söksträngen 'lagboken som pdf'. Spontant föreställer jag mig att ändamålet med en sådan är att ha tillgång till författningar på en dator, handdator, telefon, surfplatta eller något liknande där mobil internetuppkoppling antingen inte finns tillgänglig eller är förbjuden (som på sjukhus eller i rättssalar).

Själv tycker jag att en PDF är oerhört klumpig som format för lagbok, annat än för att ströläsa som kuriosa eller allmän repetitionsövning i att läsa eller erinra mig om lagtexters innehåll utan att behöva rota i flera lagar parallellt eller nästan så. Vill man verkligen ha en sådan föreslår jag att dokumentbehandlaren LyX används som verktyg och Lagen.nu som författningskälla. Man kan helt enkelt kopiera in lagtexterna i ett dokument i LyX eftersom man behöver dem och sedan exportera till PDF, typsatt så som man vill ha sina rubriker och annat. Det är så jag gör mina PDF-filer.

Vill man ha många författningar med sig och kunna bläddra åtminstone ganska effektivt bland dem är det sannolikt mycket lämpligare att ha lagtexterna som HTML. Lagen.nu är en ypperlig webbplats för att vara kostnadsfri och kommentarerna är i allmänhet utmärkta, så en kopia av den är ett bra alternativ till en PDF eller en fysisk lagbok. Programmet HTTrack är gratis och lättanvänt, det gör en kopia av en hemsida som man anger och kan spara det som ett projekt man kan uppdatera sin kopia av när författningsändringar tillkommit på Lagen.nu (eller någon annan av webbplatserna där Svensk Författningssamling publiceras).

Hela Lagen.nu omfattar en bit över femtiotusen enskilda filer så det tar en god stund att kopiera hela webbplatsen, trots att det inte omfattar så stor datamängd, några gigabyte. Kopian omfattar då också de domar och andra resurser som finns på hemsidan samt kan medtas på ett USB-fickminne eller ett SD-kort. Den kan man sedan bläddra som vilken annan hemsida som helst med sin apparat genom den webbläsare man är van vid, inklusive att öppna flera flikar med olika lagtexter eller domar, det enda som inte följer med är sökfunktionen eftersom den är inhämtad från Google och förutsätter en internetanslutning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Creeper